Met je onderneming sta je midden in de samenleving. Hoe u zaken doet heeft effect op uw omgeving, en natuurlijk op uzelf. Waarom zou u MVO willen ondernemen, zodat deze effecten positief uitvallen? Een korte samenvatting in 5 punten:
1. Kostenbesparing
U kunt besparen op energiekosten, door duurzame energie op te wekken. Grondstoffen maar ook de kosten van afval en verontreiniging worden steeds hoger. Met het Cradle to Cradle principe, en een goed ontworpen product kunt u van uw afval een nieuw product maken. Dit klinkt als ver van mijn bedshow, maar wie onderneemt moet verder denken!
2. Reputatie
Als ondernemer is een goede reputatie van levensbelang. Naast het voorkomen van een slechte reputatie kan MVO juist voor een goede reputatie zorgen! Denk hierbij niet alleen aan consumenten. Dit kan net zo goed bij een leverancier of klant zijn.
3. Werknemerstevredenheid
Door de tevredenheid van de mensen in uw organisatie te verhogen, verhoogt u ook de motivatie en de productiviteit. Hierbij verdienen gezondheid, veiligheid en welzijn extra aandacht. Maar ook het tonen van respect naar elkaar is een belangrijke factor. Dit zou in alle lagen van de organisatie op de agenda moeten staan.
4. Werkgeversimage
Niet alleen naar klanten, maar ook bij nieuwe sollicitanten zal het imago van je organisatie positief veranderen. Omdat je met jouw activiteiten omtrent MVO in de publiciteit komt zul je op lange termijn ook meer sollicitanten aantrekken. Zeker in branches waar het juiste personeel niet voor het oprapen ligt is dit een groot voordeel
5. Klantentevredenheid
Wees transparant. In alles wat u doet. Klanten, of het nu consumenten of andere ondernemers zijn willen duidelijkheid. Ze willen geïnformeerd worden over de producten of diensten. Laat ze zien waar je voor staat, laat ze zien hoe jij maatschappelijk verantwoord onderneemt!