Er zijn verschillende manieren om interactiviteit toe te voegen aan je bedrijf. Zo kun je je klanten op een geheel nieuwe manier betrekken bij wat je bedrijf doet. Welke opties er zijn en waarom je eigenlijk interactiviteit in je bedrijf zou willen gebruiken. Leggen we je hieronder uit
Interactiviteit heeft vele voordelen voor je bedrijf, maar op welke manier dan?
Het publiek raakt tegenwoordig steeds sneller verveeld. Tijdens presentaties, of bij het lezen van artikelen of stukken. Zelfs tijdens online winkelen, wanneer de klant specifiek op zoek is naar een product, heeft deze moeite om zijn aandacht erbij te houden als de zoektocht wat langer duurt. Om die aandacht vast te houden kun je interactiviteit gebruiken.
Interactiviteit is redelijk nieuw. Het betrekt het publiek bij het product, door de kijker zelf in zekere zin aan het werk te zetten. Hierdoor kan het publiek veel makkelijker zijn aandacht erbij houden, raakt het minder snel verveelt en haakt het dus ook minder snel af.
Hologram
Wie in zijn jeugd Totally Spies heeft gekeken herinnert zich Jerry nog wel, de baas van het spionnencentrum WOOHP. Als de compowder, een soort telefoon, afging, verscheen Jerry in een hologram om de drie spionnen een missie te geven. Een hologram kan voornamelijk erg handig zijn bij een presentatie of zoiets dergelijks. Een hologram is een 3D beeld dat in de lucht wordt geprojecteerd. Het lijkt zo alsof er een echt voorwerp staat, maar dit zijn eigenlijk enkel lichtdeeltjes in de lucht die een beeld vormen. Zo kan er dus midden in een kamer een levensgrote olifant worden geprojecteerd, zonder dat de hele kamer gevaar loopt.
Door een hologram van bijvoorbeeld Media Hologram toe te voegen aan je presentatie, kun je je publiek op een nieuwe manier aangrijpen. Het publiek zal niet simpelweg naar saaie plaatjes en tekst zitten kijken, maar zal geïntrigeerd raken door het feit dat er een beeld wordt geprojecteerd in de ruimte. Met dit beeld kun je alle kanten op en het hoeft dus niet te blijven bij het simpel projecteren van een paar cijfers. Je kunt situaties schetsen van dingen die er zouden gebeuren wanneer de cijfers uitkomen of juist niet. Dit gebied is nog volop in ontwikkeling, maar de mogelijkheden zijn nu al enorm groot.
Augmented reality
Augmented reality vindt voornamelijk op je telefoon of op je computer plaats. AR lijkt in feit een beetje op het projecteren van een hologram. Het grote verschil is dat je voor AR een scherm nodig hebt en dat het 3D beeld dus niet direct in de ruimte wordt geprojecteerd. Met AR kunnen gemakkelijk producten worden geprojecteerd in een ruimte. Deze functie is vooral makkelijk wanneer je bijvoorbeeld meubels verkoopt. Een klant kan zo via de online winkel de verschillende meubels via haar scherm in de ruimte plaatsen en kan zo dus zien hoe de meubels in bijvoorbeeld zijn woonkamer staan.
Virtual reality
Virtual reality gaat nog een stapje verder dan augmented reality en in zekere zin gaat het ook de hologrammen voorbij, al vallen hologrammen en VR niet helemaal met elkaar te vergelijken. Bij virtual reality draagt de kijker namelijk een bril, een zogenoemde VR-bril. In deze bril wordt een scherm, vrijwel altijd een telefoon, geplaatst en zo stapt de kijker een geheel nieuwe wereld in. Virtual reality werkt 360 graden, wat betekent dat de kijker echt door een nieuwe wereld heen kan bewegen en zo steeds nieuwe dingen kan ontdekken. Virtual reality biedt dus enorm veel mogelijkheden, maar is ook wat lastiger om te betrekken bij je bedrijf.
Sociale media
Ja, het klinkt misschien gek, maar sociale media is een hele goede manier om low-key interactie toe te voegen aan je bedrijf. Het wordt vaak gezien als marketing en als iets dat lastig te bevatten is, maar dat valt eigenlijk alles mee. Wanneer je als bedrijf maakt van Facebook en Instagram, kun je al enorm veel wat interactie betreft. Schrijf je posts zo dat ze eindigen met een vraag, als je bijvoorbeeld stoelen verkoopt: wanneer heb jij voor het laatst écht lekker gezeten? Of: Wat is jouw favoriete kleur stoel? Dit zorgt ervoor dat je volgers die vraag willen beantwoorden en dus willen reageren op de post.
Je kunt natuurlijk ook voor een directere vorm van interactie gaan. Zo kun je op Facebook polls aanmaken, waar mensen vervolgens op kunnen stemmen. Ook op Instagram Stories kun je goed gebruik maken van interactiviteit. Maak bijvoorbeeld een pol, een quiz of een vragen kolom aan. Op deze manier betrek je heel gemakkelijk je publiek bij je bedrijf.